Kuidas laadida saab?
Elektriline mobiilsus muudab meie tankimisharjumusi. Enam ei sõida te oma elektriautoga tanklasse, vaid saate selle akut laadida peaaegu kõikjal: kodus majapidamis-/Schuko-pistiku, kodulaadija, avaliku laadimisjaama või kiirlaadimisjaama abil. Kui olete selle kord järele proovinud, veendute kiiresti, et see on peaaegu sama lihtne kui oma nutitelefoni laadimine.
Mida peate teadma elektriauto tehnika kohta.
Kodumajapidamisele on olemas suure võimsusega pistikupesa, mille saab paigaldada seina külge: kodulaadija. See on saadaval valikvarustusena ja tagab teile maksimaalse laadimisvõimsuse kuni 11 kW. Kui te laete oma elektriautot valikulises kodulaadijas, tuleb teil pista pistikuga laadimiskaabel vaid sõiduki laadimispessa – ja juba laetegi seda.
Sisestage pistik ja tõmmake energia välja.
Sama mugav on laadimine jaamades, mis on ehk teie tööandjagi juures saadaval. Laadimiskaabel on suuremale osale neist juba püsivalt paigaldatud. Kui avalikus laadimisjaamas ei ole püsivalt paigaldatud kaablit, kasutage lihtsalt kaasasolevat laadimiskaablit, mis peaks teil sõiduki pagasiruumis alati kaasas olema.
Laadimist on kahte erinevat tüüpi.
Vahelduvvoolu-laadimine
Laadimine on jaotatud põhimõtteliselt kaheks tüübiks. Vahelduvvoolu-laadimise puhul konverteerib sisseehitatud vahelduv-/alalisvoolu laadija avalikust vahelduvvooluvõrgust saadava voolu nõutavaks alalisvooluks.
Alalisvoolu-laadimine
Teist tüüpi laadimise – alalisvoolu-laadimise – puhul konverteeritakse vahelduvvool alalisvooluks enne, kui see sõidukini jõuab, näiteks laadimisjaamas. Selle eeliseks on asjaolu, et see võimaldab laadimise ajal suuremat väljundvõimsust, mis vähendab automaatselt laadimisaega.
Pistikuid on kahte erinevat tüüpi.
Ühendage pistik, laadige täis, vabastage ja lahutage – elektriauto laadimine ongi nii lihtne. Euroopas on viimastel aastatel standardiks saanud kahte tüüpi laadimispistikud.
Mennekesi pistikud
Mennekesi pistik (2. tüüp) on mõeldud aeglase laadimise jaoks ja vastab vahelduvvoolu-laadimise Euroopa standardile. Kõigil avalikel laadimisjaamadel on vähemalt 2. tüübi pistik.
- MEB-i vahelduvvoolu-laadimine toimub vahemikus 7–11 kW. Aku täislaadimine 11 kW juures võtab aega 5 (väiksem aku) kuni 8 tundi.
- Kui teil on kodus Wallbox, võite 11 kW juures aku täis laadida igal öösel. Lisaks peaks olema võimalus laadida energiat, mis kulub igal nädalal edasi-tagasi sõitmiseks, umbes 5–8 tundi oma töökohas. Tulevikus on võimalik avalikes kohtades, näiteks supermarketites, laadida oma päevane energiavajadus täis tunni aja jooksul.
Combo 2 pistikud
Euroopas on kiirlaadimise standardina kasutusel CCS-laadimine (kombineeritud laadimissüsteem). Vastaval laadimispistikul on lisakontaktid alalisvooluga kiirlaadimise jaoks. Combo 2 pistik võimaldab kõigis avalikes laadimisjaamades laadida alalisvoolu väljundvõimsusega 22 kW või rohkem. Alalisvoolu väljundvõimsus 100–125 kW võimaldab teil laadida ID. Neo umbes poole tunniga kuni 80%-ni.
Pistikupesast kuni kiirlaadimisjaamani: Nii kiiresti laete oma akut.
Lihtne põhireegel ütleb: mida suurem on laadimisvõimsus, seda kiirem on laadimine. Siiski võib kestus märkimisväärselt erineda – olenevalt laadimisrežiimist, aku laetuse olekust ja sellest, kui suurt võimsust suudab sõiduk vastu võtta. Laadimist mõjutavad ka keskkonnatingimused, nagu temperatuur ja päiksekiirgus või sõiduki aku temperatuur. Kui te laete oma ID.-d näiteks majapidamis-/Schuko-pistikust, katate oma päevase vajaduse mugavalt 2 kW/h öö jooksul. Kiiremini läheb see kodulaadijas või vahelduvvoolu laadimisjaamas: siin vajate ainult umbes 5–8 tundi (olenevalt aku suurusest), et see täielikult täis laadida. Kõige kiiremad on suure võimsusega laadimisjaamad (HPC, High-Performance-Charging), mille laadimisvõimsus on alates 100 kW, mistõttu on auto juba 30 minuti pärast kuni 80% ulatuses laetud.
Üldiselt soovitame teil elektriautot mitte iga päev täis laadida. Nii säästate akut¹.
Laadimine toimub järgmiselt
¹ Kestus kuni aku täieliku laetuseni oleneb vahelduvvooluga laadimise korral (ühefaasiline või kolmefaasiline), samuti alalisvooluga laadimise korral (tegelik 50 kW kuni üle 100 kW) laadimiseks mõeldud infrastruktuuri võimsusest, kuid ennekõike ka teie aku laetuse olekust ning välistemperatuurist. Üldiselt soovitatakse aku kasutusea optimeerimiseks seda mitte alati täielikult täis laadida.