7000-kilomeetrine reis elektriautoga
Olles kolm aastat sõitnud elektriautoga nii Läti kui kahe teise Balti riigi autoteedel, võttis autoekspert Matīss Zemītis sel suvel ette pikema marsruudi – kuni Lõuna-Itaaliani, läbides elektriautoga 7069 kilomeetrit. Just see reis tõestas, et sellised elektriautodega seotud müüdid, nagu „Elektriautoga ei saa läbida pikki vahemaid!“, „Ei tea, kus ja kuidas saab laadida ning laadimine ise on keeruline“, ei ole tõsi.
Olles kolm aastat sõitnud elektriautoga nii Läti kui kahe teise Balti riigi autoteedel, võttis autoekspert Matīss Zemītis sel suvel ette pikema marsruudi – kuni Lõuna-Itaaliani, läbides elektriautoga 7069 kilomeetrit. Just see reis tõestas, et sellised elektriautodega seotud müüdid, nagu „Elektriautoga ei saa läbida pikki vahemaid!“, „Ei tea, kus ja kuidas saab laadida ning laadimine ise on keeruline“, ei ole tõsi.
See ei ole kindlasti lugu kingadeta kingsepast, sest igapäevaelus on Matīss ettevõtte Moller Baltic Import e-mobiilsuse ekspert ning elektriauto on viimased kolm aastat tema igapäevane transpordivahend. „Varem sõitsin esimese põlvkonna Volkswagen e-Golfiga, mis jõudluse poolest suutis parimal juhul suvel ühe laadimisega läbida 240 kilomeetrit ja talvel umbes 180 kilomeetrit. Kui aga vahetasin auto suurema akuga Volkswagen ID.3 Pro S vastu, sain aru, et nüüd saan läbida juba tunduvalt pikemaid vahemaid ja sõita koos perega Baltimaade piiridest välja,“ räägib Matīss.
Et Matīss on käinud paljudes kohtades Baltikumis, saab ta julgelt hinnata, kus on elektriauto teenus suurepärane ja kus on sellel veel arenemisvõimalusi. Tema hinnangul on kõige mugavam koht keskkonnasõbraliku autoga liikumiseks Läti – siin on laadimisjaamade võrgustik kõige täielikum, Leedus ja Eestis on see aga endiselt killustatud. Leedus, kus on nii tasuta laadimisjaamad kui ka pealtnäha hea teenindus, on elektriautoga ringi liikuda kõige keerulisem, sest „Kui reisid koos perega, ei otsi te tasuta laadimist, vaid turvalisust – sihtkohta jõudmist planeeritud ajal. Kui teenus on tasuta, ei saa kunagi kindel olla, kas laadimisjaamad töötavad ja kas pääsed kohe laadima. Ootamisele kuluv aeg on palju olulisem kui 5 eurot, mida tuleb maksta,“ selgitab Matīss.
Plaan: Riia–Calabria–Riia
Itaalia on Zemītise pere lemmikpaik. Nad on seal varemgi käinud, lennates sinna lennukiga ning kohapeal Itaaliaga tutvumiseks kasutanud rendiautot. „Kolmeks päevaks võetud rendiauto maksis mulle viimati Itaalias 600 eurot,“ lisab Matīss ja see on märkimisväärne summa, sest selle suve 16-päevane reis Riiast Itaaliasse ja tagasi koju maksis Zemītise perele vaid 542,62 eurot!
Isegi kui sellele summale lisada teetasud, erineksid kulud ikkagi oluliselt sellest, kui palju Zemītistele maksaks sama reis, kui nad sõidaksid sisepõlemismootoriga sõidukiga – Matīss arvutas, et Euroopa kütusehindade juures keskmiselt 2 eurot liitri kohta oleks see summa 989,66 eurot!
Kuna Zemītise peres on kaks last, võeti reisi planeerimisel suures osas arvesse oma 7- ja 9-aastaste poegade vajadusi – sõidu alustamise aeg ja reisi pikkus valiti nii, et lapsed ei oleks üleväsinud, saaksid puhata ja ühist reisi nautida. Matīss arvestas ka oma võimetega, et ei oleks nii, et kõik on rõõmsad, aga juht on üleväsinud. „Tean, et 400 kilomeetrit päevas on minu kui autojuhi jaoks mugav vahemaa, samas arvestasin ka sellega, et see auto suudab ühe laadimisega ja mõõduka kiiruse juures läbida üle 500 km. Seetõttu kohandasin marsruuti mitte vastavalt laadimisjaamade asukohtadele, vaid ööbimiskohtadele. Riiast hakkasime sõitma lõuna paiku ning juba õhtul olime Varssavis, et hommikul edasi Tšehhi sõita. Seal vaatasime kuulsaid Catherine'i koopaid ja edasi sõitsime Viini. Tuleb märkida, et Tšehhi on ainus riik, kus meie reisi ajal ei olnud vaja kiirteedel elektriauto eest teemaksu maksta. Selle asemel tuli täita spetsiaalne vorm, mille leiab veebilehelt www.edalnice.cz. Viinis ööbides tegin aga vea, mis oli õppetunniks edasisel teel: jätsin auto ööseks laadimisjaama, aeglane laadimine, kõik tore... Kuid ma ei vaadanud kaardil näidatud tariifi – ühes riigis maksad tarbitud kilovatt-tundide eest, teises laadimisjaamas veedetud aja eest. Seega hommikul oli minu arve 64 eurot. See on õppetund: kui kasutad ühte kaarti, on tariifid riigiti erinevad.“
- üle 7000 km teekond maksis 542 eurot;
- Tšehhis ei ole vaja kiirteedel teemaksu maksta.
29-minutiline laadimine – 370 km
Viinist sõitis Matīss koos perega 600 kilomeetrit edasi Veneetsiasse, sealt Toscana piirkonda, külastades Roomat ja veetes kaks ööd Sorrentos. Sealt viis tee edasi Palmi, Calabriasse, mis oli ka Itaalia reisi kaugeim punkt. „Ees on Stromboli vulkaan, vasakul Etna. Mõlemad suitsevad ning vaade on üsna muljetavaldav. Meelde on jäänud see, et sain sõita Itaalia „saapaninast“ kuni „kannani“ ilma kordagi autot laadimata.“ Auto laadimisest rääkides mainib Matīss, et kasutas autosse sisseehitatud navigatsioonisüsteemi, mis näitab laadimisjaamade asukohta ja kui olete võrgus, näete, millised laadimisjaamad on hõivatud. Tänu sellele tänapäevasele tehnoloogiale ei pidanud kordagi järjekorras ootama. Matīss lisab: „Minu järel tuleb veel mitu autot ja nad peavad ootama umbes 15 minutit. Tavaliselt sõidan just sinna laadimisjaama, mis on hõivatud, teades, et kohalejõudmise ajaks on see juba vaba. Veel üks soovitus: tuleb jälgida, et laetuse tase ei langeks alla 30 kilomeetri, et vajadusel saaks veel veidi sõita. Itaalia sobib suurepäraselt elektriautoga sõitmiseks – seal on palju uusi, väga kiireid laadimisjaamu. Meie taristu on juba veidi vananenud, kuid Itaalias on see kõik veel uus. Minu autol, mille võimsus on kuni 175 kilovatti, on ülikiire laadimine. Et laadida 5%-lt 80%-ni kulub 29 minutit! 80% ehk ühe 29-minutilise laadimisega saan sõita 370 kilomeetrit. Suur laadimisvõimsus on väga mugav – peatu, võta tass kohvi, lae autot ja liigu edasi!"
- ühe laadimisega Itaalia „saapaninast“ kuni „kannani“;
- suure võimsusega laadijaga kuni 80% vähem kui poole tunniga.
Kas elektriauto kannatab kuumust
Matīss oli enne reisi mures, kui ta luges, et elektriautodele ei meeldi kuumus, mistõttu näiteks auto aku ei pruugi maksimaalse võimsusega laadida. „Sellise probleemiga ei puutunud ma kogu reisi jooksul kordagi kokku ning ühtegi korda ei tekkinud tarkvaraviga,“ lisab Matīss. „Sõitsime väga kuuma ilmaga, kasutades konditsioneeri, mis tarbib lisaenergiat. Sõites keskmise kiirusega 79 km/h, kui autosalong oli jahutatud temperatuurini 23 °C ja välistemperatuur oli kohati kuni +38 ° C, oli energiakulu 16,7 kWh 100 kilomeetri kohta. Tuleb arvestada sellega, et mägiteedel sõites on energiatarbimine väiksem kui kiirteedel sõites. Olen mägedes sõitnud nii paljude rendiautodega, mille eest tuleb maksta palju, kuid autol pole jõudu ronida isegi suhteliselt väikesele mäele! Seekord aga jõudu kindlasti oli!“
Matīss on autot erinevates autode laadimisvõrkudes laadinud, kuid eelistab kiirlaadimisvõrku Ionity. „Miks ma ei lae autot ööbimiskohtades? Itaalias on endiselt probleem, et puudub elektrimaandus või see pole õigesti paigaldatud, seega laadimisaeg oleks väga pikk. Selle asemel kasutan laadimiskaardi Volkswagen WeCharge teenust, kus on parim hind Ionity laadimispunktides. Võrdluseks: need, kes ei ole Ionity kliendid, maksavad laadimise eest 0,79 €/kWh, kuid kliendina maksan poole vähem 0,35 €/kWh. Marsruuti planeerides oli mul kaks kaarti: üks, mille abil planeerisin marsruuti ja ööbimist, teine, kus vaatasin Ionity laadimisjaamade asukohti,“ naerab Matīss. Samuti tuli ette, et nad lihtsalt peatusid imelises kohas, et vaadata seda lähemalt ja kasutasid samal ajal võimalust laadida.
Kokkuvõttes läbis perekond Zemītis oma elektriautoga marsruudi: Läti–Leedu–Poola–Tšehhi–Austria–Itaalia, tagasiteel külastades ka Saksamaal Berliini. Bilanss: 16 päevaga läbiti 7096 kilomeetrit, mis maksis 542,64 eurot.
Elektriautoga sõitmise plussid algusega Riiast:
- odav hind läbitud 7069 km kohta: 542,64 eurot (sõit bensiiniautoga maksaks umbes 990 eurot);
- kokkuhoid 4 inimese lennupiletitelt (suvehooajal on ühe lennupileti hind keskmiselt 100-200 eurot);
- kokkuhoid rendiautolt Itaalias (sh laste turvatoolid): 16 päeva autorent maksaks hooajal umbes 3500 eurot
- vaatamisväärsused mitme riigi läbimisel;
- võimalus võtta kaasa oluliselt suurem pagas kui lennukiga reisides.
Autoreisi miinused algusega Riiast:
- keskmiselt kaks ööpäeva Veneetsiasse jõudmiseks, teel olles ööbimine Poolas või Tšehhis;
- lisakulud majutusele ja söögile teel sihtkohta ja tagasi;
- mitte ainult marsruudi, vaid ka laadimispunktide planeerimine, läbitava vahemaa jälgimine.